Menu

Nieuws

Meet, de Paperclip designer!

Meet, de Paperclip designer!

25 juli 2017

Rutger Paulusse, wellicht beter bekend als ‘Gwer’, is al sinds jaar en dag de designer van Paperclip. Wij hechten altijd veel waarden aan de visuele uitstraling van ons festival en duiken elk jaar weer in een creatief proces met Gwer om er iets bijzonders van te maken. Wij vroegen Gwer hoe het artwork dit jaar tot stand is gekomen en wat het zo bijzonder maakt! *Let op, de line-up die weergegeven staat in de mock-up is niet de juiste line-up. Deze is enkel gebruikt ter illustratie.

Gwer aan het woord: 

Even een klein stukje geschiedenis. Samen met Pieter Lepelaars filosofeerde ik al jaren over feesten met de muziek die wij tof vonden. Voor de dingen die wij luisterden was nog niet echt een podium in Eersel, maar wij wilden iedereen laten horen wat wij zo gaaf vonden. Vanuit daar ontstond het idee van Paperclip. Na een spontane uitbarsting op een plein in Duizel met draaitafels en een aggregaat, hadden we samen met Dirk Simons het idee voor de eerste editie van een eerste echte Paperclip; Destination Unknown.

Vanaf dag 1 maakte ik al het artwork en organiseerde ik de feesten mee. In 2010 ben ik uit de organisatie gestapt, omdat ik volledige focus wilde hebben op mijn ontwerp- en illustratiewerk. Ik maak nog wel elk jaar het artwork voor het festival, evenals dit jaar! Gelukkig ben ik toen de organisatie werd overgedragen aan het nieuwe team, niet de deur gewezen en krijg ik nog elk jaar een toffe briefing binnen!

😉

Vorig jaar was het concept gebaseerd rondom ‘de supermarkt’. Ik heb toen een isometrische supermarkt geïllustreerd. Dit kwam hartstikke tof over op een poster, maar helaas was het te klein en priegelig om echt effect te hebben online. We haalden toen elementen uit de supermarkt illustratie, die we dan los gebruikten op posters en andere uitingen; deze beelden werkte sterker dan de gedetailleerde totaal illustratie.

Dat inzicht was het uitgangspunt voor de campagne van dit jaar; ik wilde minder priegelig werken en de focus leggen op 1 element in de visual. Het leek me ook tof om een serie te maken; zodat de visuele identiteit wat breder en dynamischer zou worden.

Het idee was om de basis van het thema, films, te combineren met de basis van het festival; muziek. Hieruit ontstonden een paar schetsen waarbij bijvoorbeeld een platenspeler werd gecombineerd met een filmrol._A

Soms verlopen dit soort ontwerpprocessen moeizaam, met veel tussenstappen, exploraties en aanpassingen, maar alle beelden werkten meteen. Het kleurenpalet was meteen schot in de roos en ook het lettertype, welke het gevoel heeft van de hoge smalle tekst onder op filmposters, was relatief snel gevonden._B

Het hele proces verliep ditmaal soepel, waardoor de vaart er in bleef en het plezier in het illustratiewerk nog groter werd. Ik denk dat dit ook aan de serie te zien is uiteindelijk!

Enige persoonlijke worsteling waar ik tegenaan liep was de complexe mierenmeuk-fase waarin ik belandde na goedkeuring van alle beelden. Ik had 4 CMYK visuals (voor drukwerk) te renderen en retoucheren (kleurcorrecties e.d.), waarbij elke file rond de 2 gigabyte (!) bedroeg. Daarbij kwamen nog de 4 RGB versies (voor beeldschermen). Als ik dan de roze een klein beetje had aangepast, moest ik dit natuurlijk doorvoeren in alle beelden, wat met al die zware files een langdurig proces was. Niet de leukste fase van het hele proces, maar stiekem wel een hele belangrijke.

Zoals meubelontwerper Charles Eames (weetjewel, van die stoelen waarvan elk zichzelf respecterende hipster koffiebar, inclusief mijn huiskamer, een paar replica’s heeft staan) zei: ‘The details are not the details. They make the design.’

1 6B 7 8

Ook al zit ik niet meer in de organisatie van Paperclip, en hebben alle originele bestuursleden het stokje ook overgedragen; Paperclip zal altijd voelen als mijn kindje. Ik ben blij dat ik op deze manier nog onderdeel van het festival ben en kijk nog uit naar vele jaren samenwerking met de nieuwe organisatie. Ik denk dat ze Paperclip op hun manier eigen hebben gemaakt en het festival hebben doorontwikkeld op een leuke manier.

Voor mijn gevoel is het cirkeltje dit jaar weer rond aangezien ik samen met Pieter en nog een paar vrienden de ‘3D Cinema’ heb ingevuld waar ik ‘mijn’ muziek kan draaien. Of er nu 1 man publiek staat (ons pa komt zeker) of 100, voor mij is het nu al een succes!

Check http://gwer.nl/ voor al zijn kunstwerken!

terug